نقاط برجسته در تاریخ شرکت سوئدی ایکیا

0
2592
نقاط برجسته در تاریخ شرکت سوئدی ایکیا
نقاط برجسته در تاریخ شرکت سوئدی ایکیا
زمان مطالعه: 10 دقیقه

نقاط برجسته در تاریخ شرکت سوئدی ایکیا: ایکیا یا آیکیا به انگلیسی IKEA یکی از بزرگترین شرکت های خصوصی تولید‌کننده انواع مبلمان ، میز ، صندلی و سایر مصنوعات چوبی در دنیاست. اگر از آن دسته افرادی هستید که به چیدمان کردن وسایل خانه، خرید اکسسوری و لوازم منزل علاقه دارید، قطعا این شرکت را می‎شناسید و محصولات آن را قبلا خریداری کرده‌اید. در این مطلب ما به اتفاقات مهمی که در تاریخ 77 ساله این شرکت رخ داده اشاره کرده‌ایم، با مجله دکوراسیون مبلک همراه باشید…

1926

اینگوار کامپرد (Ingvar Kamprad) ، موسس شرکت IKEA (آیکیا)، در مزرعه المتارید، شهر اگونیارد، در استان کوچک اسمُلَند، در جنوب سوئد متولد شد. کامپرد به دنبال توسعۀ یک تجارت بود. حوادث مختلف زندگی او باعث شد که او تمایل به استقلال مالی خود پیدا کند. 

اینگوارد کامپرد در سال 1930 کنار خواهرش
اینگوار کامپرد (سمت چپ) به همراه خواهر کوچکترش کرستین در یک روز تابستانی سوئد در اوایل دهه 1930.
مزرعه المتارید
تصویری زیبا از مزرعه Elmtaryd محل تولد و بزرگ شدن مالک و موسس ایکیا، که هنوز به همان شکل حفظ و نگهداری می‌شود.

1943

او اولین کسب و کار را با نام IKEA شروع کرد که در آن با سفارش پستی اقدام به فروش مداد ، کارت پستال و سایر کالاها می کرد. نام IKEA از حروف ابتدای نام و نام خانوادگی او (Ingvar Kamprad)، نام مزرعه‌ای که در آن بزرگ شده (Elmtaryd) و شهر محل زندگی‌اش (Agunnaryd) گرفته شده‌است.

اولین باجه ایکیا 1943
اولین باجه ای که کامپرد برای ذخیره سازی و ارسال محصولات ایکیا از آن استفاده می کرد، که البته هنوز مبلمان و میز را شامل نمی‌شدند.

1948

اینگوار كامپرد تولید مبلمان را برای بسیاری از کشاورزان استان اسملند به کسب و کارش اضافه کرد. و بدین ترتیب مبلمان به کالاهای IKEA اضافه گردید. كامپرد ایده های نوآورانه ای در حوزۀ طراحی و مونتاژ مبلمان و تبلیغات آنها بررسی و پیاده سازی می کرد.

1951

اولین فروشگاه سالانه مبلمان IKEA در سوئد تاسیس می شود.

کاتالوگ ایکیا 1951
کاتالوگ شرکت ایکیا مربوط به سال 1951 میلادی که به مناسب فروشگاه سالانه مبلمان چاپ شده و در دسترس عموم مردم قرار گرفت.

1953

سالن نمایشگاهی در ایلموت (Älmhult) افتتاح می شود. در اینجا مشتریان می توانند قبل از سفارش ، کیفیت محصولات را مشاهده و تجربه کنند ، بدین ترتیب اینگوار كامپرد می تواند بصورت حضوری با مشتریان ملاقات کرده و در مورد محصولات به آنها توضیحات ارائه دهد.

1955

IKEA شروع به طراحی مبلمان با برند خود می کند. سپس، بسته بندی و مونتاژ نیز به این بخش اضافه می گردد.

1958

اولین فروشگاه IKEA در المهولت سوئد افتتاح می شود. خیلی ها از افتتاح یک فروشگاه بزرگ مبلمان در یک دهکده کوچک واقع در جنگل های اسمیلند شک کردند. اما دیدند مردم حاضرند برای بازدید از این فروشگاه و خرید مبلمان با قیمت های پایین مسافت های طولانی را طی کنند.

موسس ایکیا در افتتاح اولین فروشگاه در سال 1958
عکس آقای اینگوارد کامپرد در مراسم افتتاحیه اولین فروشگاه ایکیا در سوئد به تاریخ 28 اکتبر 1958، بیش از 62 سال از افتتاح اولین فروشگاه رسمی ایکیا میگذرد.

1960 افتتاح اولین رستوران ایکیا

بازدید از فروشگاه IKEA در کنار خدمات بی نظیری مانند یک رستوران سلف سرویس و همچنین اتاق بازی کودکان، روز خوبی را برای خانواده رقم می زد. به نقل از کامپرد که یک بار گفته است: “انجام معاشرت با شخصی با معده خالی دشوار است.” این احتمالاً یکی از دلایلی بود که اولین رستوران ایکیا در سال 1960 در فروشگاه المهولت سوئد افتتاح شد.

اولین رستوران ایکیا 1960
تصویری رنگی از اولین رستوران ایکیا واقع در المهولت سوئد

اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960

فروشگاه های مبلمان سنتی معمولاً آنچه را که تولید کنندگان مبلمان تولید می کردند ، خریداری کرده و به نمایش می گذاشتند و مشتریان مجبور بودند فقط آنچه را که در انبار فروشگاه های مبلمان بود خریداری کنند. اینگوار کامپرد محصولاتی با طراحی خوب و قیمت پایین ارائه داد و باعث شد مشتریان را به خود جلب کند. او به کارخانه در حجم بالا سفارش می داد. حجم بالای سفارشات باعث کاهش قیمت خرید و در نتیجه کاهش قیمت فروش می شد و در نهایت افزایش مشتریان و حجم فروش را در بر داشت. این یک انقلاب بود و بی سروصدا بزرگترین تغییر در تاریخ توزیع مبلمان را رقم زد.

  • اینگوار معتقد بود که تلویزیون به بخش مهمی از زندگی در خانه تبدیل می شود. او در ساخت تلویزیون در هلسینگبورگ سرمایه گذاری کرد. او در مورد آینده تلویزیون صحبت می کرد اما تفاوت های فروشندگی مبلمان و تولید تلویزیون را دست کم گرفته بود.

دهه 1960

رقبا که از قیمتهای فروشگاه IKEA شدیداً تحت فشار بودند، تأمین کنندگان را مجبور کردند که به فروشگاه IKEA کالایی تحویل ندهند. از این رو در سال 1961 اینگوار کامپرد برای یافتن تأمین کنندگان جدید به لهستان و دانمارک سفر کرد. از آن زمان صنعت مبلمان لهستان شریک مهمی برای فروشگاه های IKEA بوده است.

  • با استقرار فروشگاه های کوچک استارتاپی در نروژ در سال 1963 و در دانمارک در سال 1969 ، سیستم تجارت IKEA بین المللی می شود.
  • در سال 1965 فروشگاه زنجیره ای بزرگی در كونگنز كوروا در جنوب استکهلم افتتاح شد. این فروشگاه یک سرمایه گذاری بزرگ بود. فرهنگ پشتکار IKEA یکی از مهمترین عوامل موفقیت این فروشگاه ها در تجارت شناخته شده است.

1968

رشد سریع با راه حل های جدید اداری همراه است. از این رو اولین کامپیوتر که به اندازه یک اتاق بود، خریداری شد. در دهه 1970 ، با کمک رایانه ، امکان تحویل کالاها تحت کنترل رایانه ای به فروشگاه ها فراهم شد. در اوایل دهه 1980 ، اولین سیستم ایمیل معرفی می شود.

1971

فروشگاه زنجیره ای بزرگی که در كونگنز كوروا در جنوب استکهلم در سال 1965 افتتاح شد، در سال 1970 آتش گرفت اما در سال 1971 مجدداً افتتاح شد و ظرفیت سرویس‌دهی به مشتریان بطور قابل توجهی افزایش یافت.

فروشگاه كونگنز كوروا استکهلم ایکیا 1965
فروشگاه بزرگ Kungens Kurva ایکیا در سال 1965 میلادی

1973

اولین فروشگاه IKEA در خارج از اسکاندیناوی در شهر سپرتانبک سوئیس تأسیس شد و سالهای بعد فروشگاه هایی در آلمان افتتاح گردید. بسیاری از مشاغل خانوادگی سوئد به دلیل سیاست مالی این کشور، سوئد را ترک می کنند. اینگوار کامپرد و خانواده اش ، و همچنین برخی دفاتر IKEA ، از آلمهولت در سوئد به هوملبک در دانمارک نقل مکان می کنند.

1976

کتاب «تعهدات یک فروشنده مبلمان» اثر اینگوار کامپرد منتشر شد. در خطوط ابتدایی این کتاب آمده است: “ما تصمیم گرفتیم یک بار و برای همیشه با بسیاری از افراد، کنار بیاییم. آنچه برای مشتری ما خوب است ، در دراز مدت برای ما نیز خوب است.” ما نسبت به مشتریان خود تعهداتی داریم.

این تعهدات شامل 9 تز است از جملۀ این تزها می توان به “سود به ما منابع می دهد” ، “سادگی یک مزیت است” ،”انجام دادن کارها با روشی متفاوت” و ” خیلی چیزها هنوز باقی مانده است که باید انجام شود. آینده ای باشکوه. ” اشاره کرد.

رشد و توسعه بین المللی خواستار تکمیل ارتباطات چهره به چهره ارزش های IKEA شده است. رهبری و مدیریت یک پارامتر اساسی برای شکل دادن فرهنگ IKEA است. اما مستندات این 9 تز به یك پشتیبان بسیار ارزشمند تبدیل شده است. این برای افرادی که در شرکت های مختلف تحت نام تجاری IKEA فعالیت می کنند و ارزش های IKEA را به اشتراک می گذارند ، الهام بخش است.

اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980

اینگوار کامپرد زمان زیادی را صرف این فکر می کند که چگونه می تواند کسب و کار و ایده خود را مادام العمر و مستقل کند.

اینگوار می خواهد یک سیستم و ساختاری ایجاد کند که همواره بتواند به سود برسد. بورس یک گزینه است اما او نمی خواهد همه تخم مرغ هایش را در یک سبد قرار دهد. او به دنبال یک ساختار مالکیت است که بتواند بهترین شرایط ممکن را برای استقلال کامل و چشم انداز تجارت بلند مدت فراهم کند – یک ساختار مالکیت که در طی چندین نسل پایدار بماند. او این کار را به عنوان تلاش برای زندگی ابدی بخشیدن به IKEA توصیف می کند.

همه چیز درباره کابینت آشپزخانه ایکیا؛ چگونگی خرید، قیمت و کیفیت
بخوانید

در اوایل دهه 1980 ، بنیانگذار IKEA متوجه می شود که برای تضمین توسعه بین المللی و اطمینان بخشی مشتریان به برند تجاری اش، به توسعۀ بیشتر کسب و کار منحصر به فردش نیاز دارد. یک چالش مهم این است که تعادلی بدون محدودیت ایجاد کند که البته مانع از ایده های خلاقانه نباشد. فراهم آوردن بهترین شرایط ممکن برای کارآفرینی کار بسیار مهمی است. او به این نتیجه رسید که مالکیت عملیات خرده فروشی را از مالکیت مفهوم و برند IKEA جدا کند. از این رو ، اینگوار کامپرد تعداد زیادی از شرکتهای عامل را به بنیاد هلندی INGKA اهدا کرد ، که امروز صاحب امتیاز IKEA است. مدل کسب و کار صاحب امتیازی (فرانچایزی)، گسترش جهانی را امکان پذیر می کند. و این ، به نوبه خود ، ایده های تجاری IKEA را برآورده می کند. 

1983

شرکت اینتر آی‌کیا سیستمز بی‌وی در هلند تأسیس شد و شروع به پیاده سازی مفهومی مدل تجاری IKEA می کند.

دفتر مرکزی ایکیا در دلفت کشور هلند
نمایی از دفتر مرکزی IKEA در شهر دلفت کشور هلند

1986

اینگوار کامپراد خود را از عضویت در هیات مدیره شرکت بازنشسته کرد. او سیستم IKEA به سه گروه مستقل  Inter IKEA ، INGKA و IKANO واگذار کرد. و برای هر یک از این گروه ها تیم مدیریت اجرایی جداگانه ای تعیین شد.

1989

بنیاد Interogo در لیختن اشتاین تأسیس شد و صاحب گروه Inter IKEA گردید. هدف از این بنیاد سرمایه گذاری ، مالکیت و اداره در گروه Inter IKEA و تأمین استقلال گروه Concept IKEA است.

Inter IKEA و Interogo در دهه 1980 برای تأمین استقلال و ماندگاری IKEA تأسیس شدند. هدف کلی گروه Inter IKEA تضمین بهبود مستمر ، توسعه ، گسترش و ماندگاری Concept IKEA است. بخش فرانچایز (حق امتیاز) هسته اصلی تجارت در شرکت اینتر آی‌کیا سیستمز بی‌وی بود.

اساسنامه شامل اهداف بلند مدت بنیاد و دستورالعملهای مربوط به نحوه فعالیت بنیاد به عنوان مالک گروه Inter IKEA ، تصویب شد. هدف از این کار ، استقلال و ماندگاری گروه Inter IKEA و Concept IKEA بود.

شرکت هلدینگ واستینت هلدینگ بی وی در بخش املاک گروه Inter IKEA ، در هلند تأسیس شد.

1991

شرکت اینتر آیکیا هلدینگ اس. آ. در لوکزامبورگ تأسیس شد و به عنوان شرکت مادر در گروه شرکتهای اینتر آیکیا نقش ایفا می کرد.

1992

شرکت اینتر آیکیا سیستمز بی‌ وی فروشگاه خود را در دلفت در هلند تأسیس کرد. این فروشگاه IKEA یک فروشگاه آزمایشی بود که علاوه بر اینکه یک فروشگاه بود، یک مرکز آموزشی IKEA Concept نیز بود.

1993

گروه اینتر آیکیا ، تعدادی شرکت خدماتی در واترلو در بلژیک تأسیس کرد.

1996

کتاب ” واژنامۀ کوچک IKEA ” توسط اینگوار کامپرد منتشر شد. در واقع کلمات موجود در این کتاب بخش اساسی از میراث IKEA را بیان می کرد. برخی از این کلمات عبارتند از فروتنی ، اراده ، سادگی ، هزینۀ آگاهی و حس مشترک.

1997

شرکت خدماتی اینتر آیکیا سیستمز سرویس آ.ب. برای ارائه خدمات به شرکت اینتر آیکیا سیستمز بی‌ وی، در هلسینگبورگ سوئد تأسیس شده است.

1998

فعالیت های آموزشی که در فروشگاه IKEA در دلفت هلند انجام می شد به سطح کالج تجاری IKEA توسعه یافت.

2001

گروه اینتر آیکیا سنتر آ.اس. در دانمارک به عنوان یک سرمایه گذار مشترک بین گروه اینتر آیکیا و گروه INGKA  تاسیس شد.

2008

فروشگاه IKEA  دلفت و اینتر آیکیا سیستمز بی‌ وی در مناطق دیگر گسترش یافت. همچنین مرکز IKEA Concept نیز تأسیس شد.

مرکز IKEA Concept جایی بود که در آن همۀ خرده فروشان فروشگاه های IKEA و همچنین سایر کاربران برند IKEA می توانند در مورد IKEA Concept و به روزترین قابلیت های آن، آموزش ببینند. در واقع این مکان جایی است که در آن خرید ، یادگیری ، تست و پشتیبانی با هم جمع می شوند.

گروه بین المللی IKEA Center MAR در خارج از شهر پورتو در پرتغال افتتاح شد.

2009

گروه اینتر آیکیا سنتر، برنامه های سرمایه گذاری و توسعه را در این کشور اعلام می کند.

شرکت اینتر آیکیا اینوستمنت آ.ب. یک دفتر را در استکهلم با تمرکز بر سرمایه گذاری در شرکتهای سوئدی افتتاح می کند.

2010

آیکیا تیلسامانس که یک مرکز فرهنگ سازمانی است و توسط شرکت اینتر آیکیا اینوستمنت آ.ب. اداره می شود ، در ایلموت در سوئد افتتاح می شود.

بخش املاک شرکت، به منظور توسعه املاک تجاری، زمین بزرگی را در شرق لندن ، نزدیک به مرکز شهر استراتفورد خریداری می کند.

مرکز فرهنگی IKEA Tillsammans
نمایی از درب ورودی مرکز فرهنگی ایکیا Tillsammans

2011

طرح ساخت اولین مرکز خرید اینتر آیکیا سنتر در چین و در منطقۀ شیشان، کلنگ زنی می شود. این مرکز خرید قرار شد تا پایان سال 2013 یا آغاز سال 2014 افتتاح شود.

بخش املاک شرکت، ساخت اولین پروژه با رویکرد جدید را در ورشو آغاز کرد.

نمای داخلی فروشگاه چین ایکیا
نمایی از شوروم فروشگاه ایکیا واقع در چین

2012

در 1 ژانویه شرکت اینتر آیکیا سیستمز بی‌ وی حق امتیاز بین المللی IKEA را از بنیاد Interogo می گیرد. هدف از این کار تثبیت و ساده سازی مالکیت برند IKEA اعلام شد.

اینتر آیکیا کالچر سنتر آ.ب. در سوئد برای بهره برداری از آیکیا تیلسامانس و موزه IKEA در المهولت در سوئد تأسیس شد.

2013

ماتیاس کامپرد (Mathias Kamprad) به عنوان رئیس هیئت مدیرۀ گروه اینتر آیکیا معرفی شد.

اینگوار کامپرد از هیئت مدیرۀ گروه اینتر آیکیا و همچنین از شورای نظارت بنیاد Interogo  استعفا داد.

ماتیاس کامپرد در کنار پدرش
ماتیاس کامپرد (فرد وسطی سمت چپ) در کنار پدرش و دو تن از همکاران

2014

نه واحد تجاری در اینتر آیکیا تحت برند واستینت (Vastint) با هم ادغام شدند .

اینتر آیکیا 51٪ سهم خود در گروه اینتر آیکیا سنتر آ.اس. را به گروه INGKA می فروشد.

2016

در ماه ژوئن ، موزه IKEA در المهولت افتتاح شد. مکان این موزه همان مکان اولین فروشگاه IKEA در ایلموت است که در سال 1958 افتتاح شده بود.

نمای داخلی موزه ایکیا
نمای داخلی موزه IKEA که با انواع صندلی قدیمی چیدمان شده است.

این موزه 7،000 متر مربع مساحت دارد و دارای نمایشگاهی با حدود 3500 متر مربع و همچنین رستوران ، فروشگاه و امکانات آموزشی می باشد.

به منظور بهبود وضعیت حق امتیاز (فرانچایز) IKEA و شفاف سازی فعالیت های IKEA ، کل شرکت به گروه اینتر آیکیا جدیدی به سرپرستی اینتر آیکیا هلدینگ بی. وی سپرده شد و تغییرات مالکیت از 31 آگوست 2016 به اجرا درآمد. گروه اینتر آیکیا سه هستۀ تجاری دارد – حق امتیاز (فرانچایز) ، عرضه و صنعت.

دفتر کار خانگی موسس ایکیا در سوییس
شبیه سازی دفتر کار خانگی موسس ایکیا که از منزل شخصی او در سوئیس الگوبرداری و در موزه قرار داده شده است.

2018

اینگوار کامپرد، موسس آیکیا و آیکانو و یکی از بزرگترین کارآفرینان قرن بیستم ، در خانه خود در اسمُلَند سوئد ، در تاریخ 27 ژانویه و در سن 91 سالگی در اثر بیماری درگذشت.

اینگوار کامپرد 2018
تصویر آقای کامپرد موسس ایکیا

خرید اینترنتی محصولات ایکیا

منبع IKEA

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید