مبل‌های مناسب فضاهای کوچک و نقلی

0
2237
مبل‌های مناسب فضاهای کوچک و نقلی
مبل‌های مناسب فضاهای کوچک و نقلی
زمان مطالعه: 9 دقیقه

مبل‌های مناسب برای فضاهای کوچک و نقلی چه مشخصه ها و ویژگی هایی دارند؟ به راحتی می­توان فهمید که چرا مبل‌­های دونفره طبیعی‌­ترین انتخاب برای مبل فضاهای کوچک هستند. مقیاس آن­ها کاملا مناسب است. آن­ها می­توانند به ساده‌ترین روش به شکل طرح­‌های منحصر به فرد درآیند. آن­ها برای در آغوش گرفتن‌­های محکم، بسیار عالی‌­اند. اما مبل دونفره تنها گزینه برای زندگی آپارتمانی نیست. شما می­توانید مبل مدولار را انتخاب کنید یا رترو (Retro Sofas) را برگزینید. و یا حتی می­توانید درصورتی که آماده‌­اید، مبل سکشنال (مبل چند بخشی) را انتخاب کنید. چی؟ چگونه یک مبل سکشنال (Sectional Sofa) سنگین و بزرگ را می­توان در اتاق نشیمن کوچک شما به کار برد؟ سر جای خود بایستید. بهترین مبل­ها برای فضاهای کوچک، آن­هایی نیستند که شما فکر می­کنید.

نحوه‌ی انتخاب اندازه­‌ی یک مبل

شما می­توانید یک مبل خاکستری روشن دارای کوسن­‌های خوب را بیابید که مناسب طراحی زیبا و فرح­ بخش اتاق نشیمن شما باشد. اما اگر گفته­ شود که مبل تمام فضا را اشغال می­کند و یا مانع جریان حرکت­های لازم می­شود، چه اتفاقی رخ می­دهد؟ شما مانده­‌اید و اتاق نشیمنی محدود و موانع ناخواسته میان شما و آشپزخانه. تطبیق با اصول زیبایی­ شناسی، تنها یک بخش از معادله­‌ی مبل فضای کوچک است. بنابراین، این موارد را دنبال کنید:

مبل راحتی ایکیا مدل SÖDERHAMN
مبل راحتی ایکیا مدل SÖDERHAMN، یک مبل سه نفره جم و جور است که برای نشیمن های کوچک و نقلی با چیدمان مدرن عالی می باشد.

مقیاس

فقط به این دلیل که یک مبل به زور در داخل یک اتاق جا می­شود به این معنی نیست که اندازه­‌ی آن برای فضای شما مناسب است. برای جلوگیری از تسلط­ داشتن مبل در اتاق نشیمن شما، از این دستورالعمل­ها برای دستیابی به یک مقیاس منطقی، استفاده کنید.

این قوانین، مانع از خرید مبلی می­شود که برای اتاق شما خیلی بزرگ است.

  • 46 سانتیمتر فاصله میان مبل و میز قهوه ­خوری، بگذارید. این فاصله برای رسیدن دست به فنجان چای، قهوه و وسایل دیگر بر روی میز مناسب است. برای جلوگیری از این­که یک مبل سکشنال به یک مانع تبدیل ­شود، اندازه­‌ی آن را به گونه­‌ای محدود کنید که از نیمه­‌ی اتاق تجاوز نکند. این اصل همچنین باعث می­شود، اتاق متعادل باقی بماند. اگر اجزای این مبل­ها خیلی بلند باشد، باعث گرایش به سنگینی یک سمت اتاق می­شوند و همه چیز را از تعادل خارج می­کنند.
  • حداقل 213 سانتیمتر فاصله از تلویزیون درنظر بگیرید. دلیلی وجود دارد که ردیف جلویی نمایش­‌های تئاتر همیشه خالی است. زیبایی­ شناسی ارتباط اندکی با آن دارد. درازکردن سر و گردن برای خیره­ شدن به صفحه نمایش می­تواند منجر به پیچیدن گردن و آسیب به شبکیه­‌ی چشم شود. با حفظ یک فاصله­‌ی صوتی از نمایشگر، می­توانید از این بیماری­‌های ناگوار دوری کنید.
چیدمان مبل ایکیا مدل KLIPPAN
نمونه یک چیدمان کاملا صحیح و استاندارد با مبل بسیار زیبای KLIPPAN آیکیا ما!

تعادل

لازم نیست که اتاق نشیمن شما تبدیل به بازی « مبل در برابر دیگران» شود. هارمونی زمانی بدست می­‌آید که تمام اجزا با هم کنار بیایند. با ترکیب استراتژیک لوازمی که بلند و کوتاه، سنگین و ظریف، پارچه‌­ای و چهارچوبی هستند، برای رسیدن به تعادل تلاش‌کنید. این کار در عمل چگونه به نظر می­رسد؟ بگذارید بگوییم شما یک میز شیشه­‌ای مات دارید. اگر شما می­خواهید یک مبل مورد پسند انتخاب­ کنید، چشم­های شما باید زمان زیادی را صرف تلاش برای تعیین این­که چه چیزی از نظر بصری مهم است، بکند. در عوض، تطابق بهتر، می­تواند جایگزین یک مبل تمام­ عیار شود؛ زیرا جلوه­‌ی میز را ظریف­‌تر و لطیف‌­تر می­کند.

تعیین مکان و جریان عبور و مرور

از آن جا که مبل بزرگ­ترین قطعه از لوازم اتاق است، اغلب چگونگی حرکت یا عدم­ حرکت شما در محیط را به شما دیکته می­کند. چالش آپارتمان­های کوچک، تعیین مکان مبل به گونه­‌ا‌‌ی است که بدون داشتن محل عبور مبهم یا تنگ، عبور و مرور به شکل منطقی هدایت­ شود. برای جلوگیری از احساس این­که مبل شما یک مانع است:

  • مبل خود را محاط (احاطه‌شده) قرار دهید. به جز زمانی که شما در حال تمرین مسابقه‌­ی پرش از مانع هستید، مبل شما نباید از کنار دیوار جداشده و جلو بیاید.
  • مبل را بخش اصلی از اثاثیه درنظر بگیرید. مبل نقطه­‌ی کانونی و محل نشستن شماست؛ بنابراین باید آن را مانند میهمان یک جشن درنظر گرفت.
  • جنبه­‌های معماری را تعیین کنید. برای جلب توجه مستقیم به جزییات، از مبل خود استفاده کنید. به عنوان مثال، می­توانید از مبل­ها برای ایجاد نمای رو به پنجره یا مکانی برای نشستن روبه­‌روی بخاری، استفاده ­­کنید.
مبل چرمی ایکیا مدل STOCKHOLM
مبل چرمی ایکیا مدل STOCKHOLM ما توانسته با آن رویه چرم طبیعیش به خوبی گرمای اتاق را حفظ کند و کاملا با میز و کفپوش‎های چوبی و پنجره پشتش هماهنگ باشد!

نکات طراحی مبل برای فضاهای کوچک

برای ما بسیار آسان است که چالش کمبود فضای در اختیار، بسیار پرهزینه تمام شود. اما فقط به این دلیل که شما در محیطی کوچک زندگی می­کنید به این معنی نیست که باید طراحی اتاق را کوچک درنظر بگیرید. بسیاری از توصیه­‌ها در مورد فضاهای کوچک وجود دارد که به شما می­گوید که چه کاری را نکنید. از رنگ استفاده نکنید. از الگوها استفاده نکنید. مبل­های بیش از اندازه بزرگ، خریداری نکنید. ما چه می­گوییم؟ خود را محدود نکنید.

مبل دو نفره کوچک NORSBORG، برای چیدمان نشیمن کوچک
مبل کوچک NORSBORG ما برای تجهیز نشیمن های کوچک و نقلی شما آماده است!

شخصیت

برای ایجاد فضای ظاهری بیشتر، برخی طراحان داخلی پیشنهاد می­کنند مبلی که با دیوارها و دکور شما جور در می­‌آید را انتخاب کنید. مبل سفید جلوی دیوار سفید، مبل بژ جلوی دیوار بژ. اما اتاق نشیمن شما میدان نبرد نیست. لازم نیست مبلی که انتخاب می­کنید در محیط اطرافش مستتر شود. مبل شما، یک مجسمه­‌ی بزرگ قابل نشستن است. با توجه به ماهیتش، ایستاده است. مبلی را انتخاب کنید که موجب بهتر­شدن دکوراسیون شما شده و نمایانگر سبک شخصی شما باشد؛ خواه خاکستری روی خاکستری باشد، خواه سبزی روی گل­ها.

آسایش

اگر قد شما 192 سانتیمتر است و میل شدیدی به چرت بعد از ظهری دارید، مبل دونفره ممکن است انتخاب درستی نباشد. برای رسیدن به چیزی که می­خواهید، مجددا روی طراحی اتاق نشیمن خود کار کنید تا شامل صندلی تاشو، کاناپه­‌ی عثمانی یا ترکیبی از هر دو به همراه یک مبل مدولار، مانند «SÖDERHAMN»، باشد. «سودرهامن» ترکیبی از یک مبل راحت و بخشی که می­توان پاها را دراز کرد است و در هر دو حالت، بهترین است.

چندکاره

در فضاهای کوچک، مبل فقط یک مبل نیست. مکانی برای استراحت دوست شماست. یک کوسن برای مراقبه است. میز ناهارخوری است. دقت کنید که مبلی را انتخاب ­کنید که در هر دقیقه، نیازهای شما را برآورده کند. برای این منظور، ما عاشق مبلهای تختخوابشو هستیم که دارای فضایی داخلی است. این وسیله می­تواند برای زمانی که یک خویشاوند، سرزده به دیدارتان می‌­آید، پناهگاه لحظه آخری عالی باشد.

نکات مربوط به انتخاب مبلمان: رنگ و بافت
بخوانید

یک جعبه رنگ نقاشی خیالی. رنگ­های کمرنگ، رنگ­های پودری و نور با بهره­ گیری از ویژگی­های طبیعی خود، جلوه­ای از نور در اتاق ایجاد می­کنند. اما نمی­خواهیم بگوییم که فضاهای کوچک نمی­توانند رنگارنگ باشند. انفجار رنگ، فضای شما را به شکلی دیگر در می‌­آورد. به جای آن که اتاق یکدست به نظر آید، شما به شکل ناخودآگاه شروع به جستجوی رنگ­های بیشتر می­کنید. چشم از شیئی به شیئی دیگر می­پرد. مانند زنبور عسلی که به دنبال گل است. علاوه بر این، پاشش هدفمند و هنرمندانه­‌ی رنگ­ها روی اثاثیه، فقط باعث جلب ­توجه چشم­ها نمی­شود؛ بلکه در ذهن نفوذ می­کند. در حقیقت، رنگ اتاق باعث تغییر حالت شما می­شود. آبی خلاقیت را افزایش می­دهد. سبز، احیاکننده و از نظر عاطفی، آرام­ کننده است. قرمز باعث افزایش توجه به جزییات می­شود. آیا این از لحاظ روان­شناسی، مرتب نیست؟

مبل سه نفره مدولار ایکیا مدل VALLENTUNA با رنگ سبز پسته ای
مبل سه نفره مدولار مدل VALLENTUNA ما با آن رنگ سبز پسته ای خاصش، فضای نشیمن را زیباتر کرده است، آیا شما هم سبک ما را می پسندید؟

بهترین مبل­ها برای فضاهای کوچک

مبل دونفره یا لاوست

L روشی است که ما برای مبل دونفره (Loveseats) درنظر می­گیریم. در این جا برخی از حقایق شناخته‌شده را گرد آورده ­ایم: محدوده­‌ی اندازه‌­ی مبل دونفره می­تواند از 160 تا 188 سانتیمتر باشد. اگر زبان عشق شما، محبت فیزیکی است، ممکن است یک مبل دونفره­‌ی 134 سانتیمتری ثابت پا به ­پا را انتخاب کنید. برای کسانی که رویکرد «این محل نشستن توست»، «آن محل نشستن من است»، نمونه‌ی 188 سانتیمتری، پدیده­ فضای شخصی است.

مبل ال آیکیا مدل FRIHETEN برای نشیمن نقلی
مبل ال آیکیا مدل FRIHETEN دارای اندازه کوچکی است است و در هنگام نیاز شما می تواند به یک تختخواب گرم و نرم تبدیل شود.

یک مبل بادوام

عزیزم، این یک ستاره است! کانون توجه درحال حاضر روی مبل است. چرا پرهیاهو و مغرور نباشیم؟ شکل­های بی­قاعده. بافت­های مجلل. همه­‌ی این­ها. مبلی که از مشخصه‌های طراحی غیرمنتظره استفاده می­کند، جذابیت بصری به طراحی شما اضافه ‌کرده و تن صدا را برای استراحت در اتاق، تنظیم می­کند. نیازی به محتاط ­بودن نیست؛ البته، اگر این سبک شما باشد.

مبل­ های پایه­ دار

به آن پایه‌­ها نگاه­ کن! در واقع، به واسطه­‌ی آن­ها ببین. این یکی از قدیمی­ترین فوت­ و فن‌ها در کتاب طراحی داخلی است. ما عاشق مبل­های پایه ­دار برای فضاهای کوچک هستیم؛ زیرا چشم می­تواند از روی مبلمان عبورکرده و اتاق جادارتر به نظر می­‌آید. چهارچوب های پایه دار در معرض دید، برخلاف خصیصه­‌ی صلب­ گونه­‌ی آن­ها که مانع دید است، جلوه­‌ی بازی دارند.

مبل سه نفره پایه دار ایکیا مدل STOCKSUND
مبل ایکیا مدل STOCKSUND از پایه های چوبی به سبک قدیمی بهره میبرد، جذاب نیست؟ ترکیب مدرن و کلاسیک؟

کم سیما

وقتی شما نمی­توانید سقف­های خود را بالا ببرید، مناظر خود را پایین بیاورید. مبل دارای ساختار زمینی که بر فضای عمودی تکیه دارد، باعث می­شود اتاق بزرگتر و کمتر به ­هم ریخته به نظر آید. به طور مشابه، مبلی که دارای پشتی و دسته­ های کوتاه است مانند مبل «GRÄLVIKEN» فضای بصری کمتری به نسبت مبل­های دارای پشتی و دسته­ های بلند، اشغال می­کند.

مبل دسته کوتاه ایکیا مدل GRÄLVIKEN
مبل ایکیا مدل GRÄLVIKEN، اندازه مناسب، دسته های کوتاه، رویه پارچه ای با قابلیت تبدیل به تختخواب دو نفره با ابعاد 140×195 سانتیمتر

مبل ­های مدولار

قراردادن یک مبل در اتاقی کوچک، مثل جورکردن مکعب روبیک است. اگر مبل را کنار دیوار بگذارید، راه بخاری را سد کرده­‌اید. اگر مبل را کنار بخاری بگذارید، محل عبور را سد می­کنید. گاهی اوقات شما به یک طراحی استاندارد دست پیدا نمی­کنید. برای فضاهای فریبنده، ما عاشق مبل مدولار هستیم؛ زیرا آن­ها به صورت قطعات جداگانه فروخته می­شوند و شما می­توانید آن­ها را به هر شکل غیرعادی درآورید؛ حتی اگر دارای طراحی بی­قاعده­‌ای باشد. آن­ها با شکل­ها و اندازه­ های عجیب و غریب اتاق، سازگار بوده و بسته به نیاز، می­توانند گسترش یافته یا فشرده شوند.

مبل مدولار KUNGSHAMN ایکیا
مبل مدولار KUNGSHAMN ایکیا ما می تواند بر اساس نیاز شما به هر شکلی که شما میخواهید چیدمان شود.

مبل های تختخوابشو

مبل های تختخوابشو یک انتخاب برد برد برای فضاهای بسیار کوچک و نقلی هستند. فرض بگیرید خانه شما متراژی حدود 40 متر مربع دارد و از یک نشیمن کوچک، یک اتاق خواب و سرویس بهداشتی و آشپزخانه بسیار بسیار نقلی تشکیل شده است. به صورت سرزده یکی از خویشاوندانتان از شهرستان به خانه شما می آید و می خواهد چند روزی را میهمان شما باشد، قطعا اگر یک مبل تختخواب شو نداشته باشید، پیدا کردن جایی برای خوابیدن او کاری مشکل و پر از استرس نیست؟ پس با خرید یک مبل یا کاناپه تختخوابشو هم یک فضای نشیمن راحت داشته باشد و هم یک اتاق خواب مهمان!

کاناپه تختخوابشو سه کشو آیکیا مدل HEMNES
کاناپه تختخوابشو سه کشو آیکیا مدل HEMNES ما قطعا یک میزبان عالی و راحت برای مهمان شما خواهد بود.

مبل­های سکشنال (بخش بندی شده)

در نگاه اول، ممکن است فکر کنید که مبل سکشنال، فضای کوچک شما را پایمال خواهد کرد. در حقیقت، در این­جا قانونِ اثر معکوس ، بشترین تاثیر را دارد. مبل سکشنال در واقع فضا را اقتصادی می­کند. ما قبلا به طور مفصل در این مورد صحبت کرده‌­ایم؛ اما به طور خلاصه: مبل­های سکشنال، فضای مرده را به ­کار می­گیرد. این به شما اجازه می­دهد تا از گوشه­‌های ساختمان، بهره‌­ی کامل ببرید. این موضوع، نیاز به کاناپه­‌ی عثمانی را برطرف می­نماید. نگران آن هستید که یک مبل سکشنال، تمام اتاق شما را ببلعد؟ به جای انتخاب یک گزینه­‌ی شلوغ و اضافی، یکی را که دارای خطوط مستقیم و بالشت­های سفت است، انتخاب کنید.

خواه شما در یک آپارتمان یا یک خانه­‌ی کوچک یا یک سوییت ویلایی زندگی می­کنید، خواه در پیاده­ رو، زیربنای محدود شما نباید تصورات شما را محدود کند. خانه­‌ی کوچک شما، جعبه‌­ی شنی است که می­توانید با آن بازی کنید، بوم نقاشی است که می­توانید آن را رنگ کنید، جعبه­‌ای است که می­توانید آن را به یک قلعه تبدیل کنید. وقتی ما می­گوییم: «مبل­های فضای کوچک»، شما چه فکری می­کنید؟ هر چه که به ذهن شما می‌آید، امیدواریم مبلی باشد که عاشقش هستید.

این هم یکی دیگه از مطالب مجله خبری مبلک ، بعد از مطالعه این مقاله، آیا قادر هستین؟ برای خونه کوچیک و نقلی خودتون یک مبل مناسب انتخاب کنین؟ اگر بله که هیچ و اگر نه و سوالات بیشتری ذهنتون رو مشغول کرده حتما در قسمت نظرات همین صفحه سوال خودتون رو مطرح کنین تا ما شما رو راهنمایی کنیم، یادتون نره درست این پایین به این مطلب از بین 1 تا 5 ستاره رای بدین.

منبع Article

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید